دلایل-کاهش-رتبه-گوگل-

دلایل کاهش رتبه گوگل

در این مقاله دو بخشی سعی داریم دلایل کاهش رتبه گوگل را باهم بررسی کنیم.

9 دلیل از دلایل کاهش ناگهانی رتبه گوگل – بخش اول

تصور کنید یک روز صبح از خواب بیدار می شوید، به گزارش رتبه بندی خود نگاه می کنید و می بینید که رتبه بندی سایت شما که با زحمت فراوان  به آن  دست یافته اید کاملاً تغییر کرده است. از بین 10 و 100 رنک برتر گوگل حذف شده است و از آن اثری باقی نمانده است. مطمئنا احساس نگرانی شما را فرا میگیرد.

این پیشامد ممکن است یک روز اتفاق می افتد، و شما باید بدانید که چگونه با چنین مسائلی برخورد کنید. ما این نکات  را فهرست کرده‌ایم تا بدانید در چنین شرایطی چه باید کرد. بدون وحشت، بدون آشفتگی – فقط آماده باشید تا از هر چیزی که باعث سقوط رتبه مانند یک ابرقهرمان شده است، خلاص شوید.

در اینجا 9 دلیل اصلی افت ناگهانی رتبه با لیستی از علائم، نکات بهبودی و روش های پیشگیری برای هر کدام آورده شده است. اما قبل از شروع یادگیری آنها ،صحت داده های خود را بررسی کنید.

هنگامی که با کاهش ترافیک سئو و تغییر رتبه‌بندی سروکار دارید، مهم‌ترین چیزی که باید دو بار بررسی کنید صحت داده‌هایتان است. مطمئن شوید که هاست شما به درستی فعال است و داده های شما روی آن هنوز قرار دارند ، ارتباط بین دامنه و هاست نیز برقرار است.

علاوه بر این، هیچ چیز غیر طبیعی در نوسانات ترافیکی وجود ندارد. فقط برای اینکه خود را آرام کنید، می توانید آمار را با محاسبه میانگین نوسان ترافیک SEO مقایسه کنید. به عنوان مثال، می توانید ترافیک هفتگی SEO خود را در 12 ماه گذشته ترسیم کنید و میانگین انحراف را محاسبه کنید. اگر افت همچنان چشمگیر است… به صفحه درستی آمده اید!

دلایل کاهش ناگهانی رتبه بندی گوگل
9دلیل کاهش ناگهانی رتبه بندی گوگل

 

در بالا داده‌های کنسول جستجوی Google برای یکی از صفحات ما وجود دارد و می‌بینید که اخیراً آشفتگی وجود داشته است، اما صفحه به خودی خود بازیابی شده است.دقیقا نمی دانم چه چیزی باعث این نوسان شده است، احتمالاً گوگل با این الگوریتم بازی می کند. در چنین مواردی، مهم است که خونسردی خود را حفظ کنید و هیچ تغییری در وبسایت خود ندهید و ببینید که آیا وضعیت خود به خود حل می شود یا خیر.

 

دلایل کاهش رتبه شما میتواند دلایل زیر باشد :

  1. جریمه موتور جستجو
  2. به روز رسانی الگوریتم گوگل
  3. رقبا در گوگل از شما بالاتر هستند
  4. بک لینک های از دست رفته
  5. تغییرات سایت
  6. رفتار کاربر تغییر می کند
  7. آدمخواری ترافیک SEM
  8. نمایه سازی موبایل اول
  9. تغییرات SERP

 

آیا صفحات شما هنوز ایندکس می شوند؟

قبل از هر اقدام دیگری، ابتدا باید این مورد بررسی شود.

پرس و جوی نام دامنه را انجام دهید تا به سرعت بررسی کنید که آیا وب سایت شما هنوز ایندکس شده است یا خیر. فقط کافیست نام دامنه را درگوگل سرچ کنید.اگر صفحات شما همچنان در نتایج جستجو یافت می شوند، این خبر خوبی است. اگر بیشتر صفحات شما به طور ناگهانی از فهرست موتورهای جستجو خارج شدند، این می تواند به معنای جریمه گوگل باشد. ممکن است به معنای برخی از مشکلات فنی سئو نیز باشد، و ما در چند نکته در زیر به این موارد خواهیم پرداخت.

 

  1. جریمه دستی موتور جستجوی

اقدامات دستی توسط بازبین‌های انسانی در Google اعمال می‌شود که تشخیص دهند صفحات سایت شما با دستورالعمل‌های کیفیت وب‌مستر Google مطابقت ندارند. دلایل مختلفی برای جریمه های دستی گوگل وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از: سایت شما هک شده است. این سایت حاوی هرزنامه های تولید شده توسط کاربر، بک لینک های غیر طبیعی، محتوای کم ارزش و نامرتبط و پنهان کاری است. همانطور که توسط گوگل توضیح داده شده است، می توانید در مورد هر نوع اقدام دستی و نحوه برخورد با آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

راه تشخیص :

اگر برای تعداد قابل توجهی از کلمات کلیدی یک شبه (بیش از 10 موقعیت) افت شدیدی را در رتبه بندی مشاهده کردید، مجازات های دستی اولین چیزی است که باید بررسی شود. یافتن این موارد آسان است: وارد حساب کنسول جستجوی Google خود شوید و به بخش Security and Manual Actions > Manual Actions بروید. در صورتی که سایت واقعاً جریمه دستی دریافت کرده باشد، در اکانت اخطاریه ای وجود خواهد داشت که صریحاً دستی بودن این اقدام را ذکر می کند و دلیل آن را نیز مشخص می کند. خوب، گوگل خیلی مشخص نخواهد بود، اما آنها به شما ایده محکمی می دهند که کجا به دنبال مقصر بگردید. همچنین می گوید که آیا این عمل بر کل سایت تأثیر می گذارد یا فقط برخی از صفحات / زیر دامنه ها.

جریمه دستی موتور جستجوی
جریمه دستی موتور جستجوی

 

راه حل :

اولین کاری که باید انجام دهید این است که شناسایی کنید دقیقاً چه چیزی به سایت شما آسیب زده است. در صورت بروز مشکلات در صفحه، به راحتی می توانید حدس بزنید که چه چیزی باعث آن شده است، زیرا احتمالاً با استفاده از تکنیک کلاه خاکستری متوجه خطرات آن شده اید. مشکلات خارج از صفحه ممکن است ناشی از تغییرات الگوریتمی و تاکتیک‌های اشتباه ایجاد پیوند – یا ترفندهای عمدی شخص دیگری باشد که می‌خواهد به آمار شما آسیب برساند. اگر نمی دانید چه چیزی باعث جریمه گوگل شده است، در زیر این رایج ترین تخلفات و نکات سئو را برای هر کدام بررسی کنید :

الف)سئوی منفی خارجی:

سئوی منفی با هدف کاهش رتبه سایت رقیب در نتایج موتورهای جستجو انجام می شود. این فعالیت‌ها معمولاً شامل ایجاد آگاهانه هرزنامه، پیوندهای غیرطبیعی به سایت، حذف محتوا و حتی هک کردن سایت است. حملات موفقیت آمیز سئو منفی نادر است، اما زمانی که اتفاق بیفتد، ممکن است باعث کاهش رتبه در تعداد قابل توجهی از کلمات کلیدی شود.

ب)لینک های ورودی غیر طبیعی

وب سایت شما ممکن است توسط بک لینک هایی که از منابع اسپم می آیند آسیب ببیند. این ممکن است در نتیجه خرید بک لینک های بی کیفیت یا در نتیجه حمله رقبای شما به وب سایت شما اتفاق بیفتد. در هر صورت، از نرم افزار SEO SpyGlass برای ایجاد پروفایل بک لینک خود استفاده کنید و دو چیز را بررسی کنید: افزایش اخیر تعداد بک لینک ها و خطر جریمه برای هر یک از منابع بک لینک شما.

ج)لینک های ورودی غیر طبیعی

وب سایت شما ممکن است توسط بک لینک هایی که از منابع اسپم می آیند آسیب ببیند. این ممکن است در نتیجه خرید بک لینک های بی کیفیت یا در نتیجه حمله رقبای شما به وب سایت شما اتفاق بیفتد. در هر صورت، از SEO SpyGlass برای ایجاد پروفایل بک لینک خود استفاده کنید و دو چیز را بررسی کنید: افزایش اخیر تعداد بک لینک ها و خطر جریمه برای هر یک از منابع بک لینک شما.

برای مشاهده پیوندهایی که در ایجاد یک اسپم نقش داشته اند، به داشبورد Backlinks بروید و پیوندها را بر اساس اولین تاریخ پیدا شده به ترتیب نزولی مرتب کنید. این باعث می شود که جدیدترین پیوندها در بالای لیست ظاهر شوند تا بتوانید به سرعت آنها را بررسی کنید. پیوندها را انتخاب کنید و گزینه Update Penalty Risk را بزنید تا میزان سمی بودن پیوندها را بررسی کنید. تمام پیوندهایی که ریسک پنالتی بالای 50 درصد دارند را بازبینی کنید. رفع قبل از اینکه بک لینک هایی که خطرناک به نظر می رسند را رد کنید، بهتر است هر یک از آنها را به صورت دستی بررسی کنید. اگر حمله منفی سئو که شناسایی کردید بر اساس بک لینک بود، ابتدا سعی کنید با صاحبان دامنه های لینک دهنده تماس بگیرید و از آنها بخواهید بک لینک های سمی را حذف کنند. اگر از این راه موفق نشدید ویا پاسخی نگرفتید ، بهترین اقدام شما این است که پیوندهای هرزنامه را با یک ابزار خاص Google Disavow حذف کنید. در فضای کاری SEO Spyglass، برای هر دامنه پیوندی که تصمیم دارید آن را غیرفعال کنید، روی آن کلیک راست کرده و Disavow domains را بزنید. مطمئن شوید که حالت انکار دامنه کل را انتخاب کنید. در آخر، هنگامی که لیست شما برای فایل Disavow نهایی شد، به Preferences > Disavow/Blacklist Backlinks بروید، URL هایی را که می خواهید رد کنید بررسی کنید و Export را بزنید.

لینک های ورودی غیر طبیعی
لینک های ورودی غیر طبیعی

شما تمام پیوندهای حذف شده را در یک فایل دریافت خواهید کرد که بعداً از طریق ابزار Disavow گوگل آپلود خواهید کرد.

در نهایت، پس از اینکه بک لینک هایی که باعث جریمه گوگل شده اند را حذف کردید، یک درخواست تجدید نظر به گوگل ارسال کنید. می توانید این کار را با کلیک بر روی درخواست بررسی در بخش اقدامات دستی در حساب کنسول جستجوی خود انجام دهید. ایده خوبی است که یک نظر همراه با درخواست ارسال کنید، جایی که می توانید مراحلی را که برای رفع مشکل انجام داده اید شرح دهید. Google درخواست شما را بررسی خواهد کرد و شما باید حداکثر ظرف یک یا دو هفته مشکل را حل کنید.

پیشگیری :

به خاطر داشته باشید که حفظ پروفایل بک لینک شما یک تلاش مداوم است، حتی پس از پایان حمله سئو. مانیتور کردن منظم بک لینک ها بهترین راه برای در امان ماندن از افت رتبه در گوگل است. SEO SpyGlass کمک بزرگی برای دریافت به‌روزرسانی‌های پروفایل پیوندهای شماست: نمودارهای پیشرفت را برای تعداد بک لینک‌های نمایه و تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده به شما می‌دهد. افزایش غیرمعمول در هر یک از این نمودارها دلیل کافی برای بررسی پیوندهایی است که سایت شما به طور ناگهانی به دست آورده است.مطمئن شوید که سایر آمارهای مربوط به بک لینک های خود، مانند توزیع انکرتکست و تنوع آن را نظارت کنید.

 

د)محتوای گرفته شده ( دزدیده شده – Content scraping)

محتوای Scraped یکی دیگر از تکنیک های رایج سئو منفی است که شامل کپی کردن محتوای یک سایت در وب سایت های دیگر است. گرفتن و کپی کردن اغلب به صورت خودکار انجام می شود، و اگر گوگل ابتدا نسخه “دزدیده شده” را پیدا کند، ممکن است رتبه سایت شما را کاهش دهد و به جای آن سایت scraper را رتبه بندی کند. از Copyscape Plagiarism Checker استفاده کنید تا ببینید آیا کسی محتوای شما را در وب‌سایت‌های دیگر کپی می‌کند یا نویسندگان شما محتوا را از وب‌سایت‌های دیگر کپی می‌کنند – . تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL صفحه خود را وارد کنید تا از وجود موارد تکراری آنلاین مطلع شوید.

راه حل

هیچ ابزار حذف برای اسکراپر وجود ندارد. ممکن است بخواهید با هر کسی که محتوای شما را می دزدد تماس بگیرید، اما احتمالاً متوجه شده اید که بعید است آنها پاسخ دهند. یک راه موثرتر برای مقابله با این مشکل – به خصوص اگر گرفتن محتوا سیستماتیک باشد – گزارش دادن عامل آن با استفاده از گزارش نقض حق نسخه برداری Google است.

 

ه)هک وب سایت

ده‌ها راه وجود دارد که هکرها امنیت سایت شما را به خطر بیاندازند. استفاده از http برای تبادل اطلاعات حساس با بازدیدکنندگان،  مانند گذرواژه ها، آپلود فایل ها و .. همه اینها می تواند وب سایت شما را در مقابل خطرات امنیتی آسیب پذیر کند. گوگل می خواهد فقط محتوای قابل اعتماد را نشان دهد، به همین دلیل است که وب سایت ها را برای بدافزار اسکن می کند. اگر متوجه شوند سایت شما هک شده است، در کنسول جستجوی گوگل شما را مطلع خواهند کرد. راهنمای جامع گوگل در مورد نحوه بازیابی پس از حمله هک سایت را بررسی کنید.

و)مشکلات On-Page:

مشکلات On-Page  همان قسمتی است که شما به راحتی می توانید آن را حل کنید و باید از طرف شما  کنترل شود. آن‌ها اغلب به‌عنوان اقدامات اشتباه سئو، مانند ایجاد محتوای با کیفیت پایین، تجربه کاربری بد، یا لینک‌های داخلی مشکل دار ایجاد می‌شوند.

 

ز)هرزنامه تولید شده توسط کاربر

هرزنامه نظرات یک تکنیک سئو منفی است که می تواند به طور قابل توجهی بر رتبه شما تأثیر بگذارد. صفحات سایت خود را که به  کاربر اجازه می دهد کامنت بگذارد، را مرور کنید و همه نظرات را بررسی کنید.در صورتیکه کامنت هایی به صورت هرزنامه دیدید، آنها را حذف کنید. اینها معمولاً شامل پیوندهای مشکل دار هستند که به سادگی به نظر می‌رسند که به آنها تعلق ندارند. نظرات را حذف کنید، حساب‌ها را مسدود کنید، و اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از هرزنامه‌های تولید شده توسط کاربر در آینده در نظر بگیرید.

 

ح)تغییر مسیرهای یواشکی

از WebSite Auditor برای جستجوی تغییر مسیرهایی استفاده کنید که کاربران را به «جایی غیر از جایی که انتظار داشتند بروند» می برد. به ساختار سایت > ممیزی سایت > تغییر مسیرها بروید و صفحات با تغییر مسیر 302، صفحات با ریدایرکت های 301 و صفحات با بازخوانی متا را در ممیزی سایت خود بررسی کنید. این به شما لیست کاملی از صفحات هدایت شده را به همراه URL هایی که به آنها هدایت می شوند نشان می دهد.

تمام تغییر مسیرهای غیر ضروری را حذف کنید. در حالت ایده‌آل، فقط از 301 استفاده کنید، و فقط در مواردی که تغییر مسیر برای کاربران منطقی باشد.

 

ط)لینک های خروجی غیر طبیعی

در این صورت، احتمالاً می توانید حدس بزنید که کدام لینک ها رتبه شما را خراب کرده اند. رایج ترین مشکل در اینجا لینک های پولی یا لینک هایی است که بخشی از طرح تبادل لینک هستند. چنین پیوندهایی را از وب سایت خود حذف کنید یا با استفاده از برچسب های nofollow آنها را از فهرست بندی ببندید. برای یک کار کامل، از WebSite Auditor استفاده کنید و به All Resources > External Source > HTML بروید. این همه پیوندهای خروجی شما را به همراه نشانی‌های اینترنتی منبع، نشانی‌های اینترنتی مقصد و کدهای وضعیت مقصد نشان می‌دهد. لیست را مرور کنید و پیوندهایی را که به صورت اسپم به نظر می رسند اصلاح کنید.

بعید است که طرح های تبادل لینک بدون اطلاع شما اتفاق بیفتد، حداقل تا زمانی که خودتان سایت خود را مدیریت کنید. درصورتی‌که مشارکت‌های محتوا را می‌پذیرید، مطمئن شوید که هر یک از آنها بررسی شده‌اند، و پیوندهای موجود طبیعی هستند و ترجیحاً فالو نمی‌شوند.

 

 

  1. به روز رسانی الگوریتم گوگل

به روز رسانی الگوریتم از دو طریق میتواند روی رتبه سایت شما تاثیر بگذارد. اول، ممکن است یک الگوریتم جدید (یا به روز رسانی اصلی یک الگوریتم قدیمی) باشد که توسط گوگل منتشر شده است. دوم، ممکن است یکی از تازه سازی های مداوم الگوهای شناخته شده باشد.

درحال حاضر الگوریتم پنگوئن گوگل و الگوریتم پاندا بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل هستند (و بنابراین احتمالاً بیشتر از قبل به‌روزرسانی می‌شوند)،دارای به‌روزرسانی‌های مهمی هستند که باید بدون در نظر گرفتن موقعیت و نوع کسب‌وکارتان به آن توجه کنید. در سال 2019 با به روز رسانی پی در پی الگوریتم هسته گوگل و معرفی BERT مشخص شد. پس این دلیل دیگری برای تمرکز بر هدف جستجوگر، انتخاب کلمات کلیدی مهم، ساخت لینک ها و محتوای با کیفیت و ارائه  تجربه کاربری عالی است.

راه تشخیص:

اگر گمان می‌کنید که ممکن است یک به‌روزرسانی الگوریتمی وجود داشته باشد که بر رتبه‌بندی شما تأثیر گذاشته است، اخبار موتور جستجو را بررسی کنید تا ببینید آیا اطلاعاتی در مورد آن وجود دارد یا سایر وب مسترها مشابه آن را تجربه می‌کنند. Google معمولاً به‌روزرسانی را تأیید می‌کند و این اطلاعات بلافاصله به پلتفرم‌های خبری SEO، مانند Search Engine Land و Search Engine Roundtable وارد می‌شود. به خاطر داشته باشید که به روز رسانی ممکن است  بر تعداد کمی از سایت ها تأثیر بگذارد. در این صورت، ممکن است این خبر بلافاصله پوشش داده نشود.

اگر به‌روزرسانی در اخبار پوشش داده شده باشد، اطلاعاتی در مورد اینکه به‌روزرسانی درباره چه چیزی بوده و برای بازیابی، چه مواردی را باید اصلاح کنید، پیدا خواهید کرد.

اگر متوجه تغییرات قابل توجهی در SERP برای کلمات کلیدی خود شده اید، اما مطمئن نیستید که به روز رسانی در مورد چیست، سرنخ هایی از تجزیه و تحلیل رقابتی پیدا خواهید کرد. در اینجا، جدول تاریخچه SERP Rank Tracker برای نجات خواهد آمد. به رقبایی که همراه با سایت شما از نتایج برتر خارج شده اند نگاه کنید. آن صفحات را عمیقاً بررسی کنید و سعی کنید الگوهای مشترکی برای همه آنها پیدا کنید که فکر می کنید ممکن است باعث افت آن شده باشند.

در مرحله بعد، به صفحاتی که رتبه خود را بهبود بخشیده اند و اکنون در میان نتایج برتر هستند، نگاه کنید. باز هم به دنبال الگوهایی باشید که این صفحات را برجسته می کند: آیا محتوای بیشتری دارند؟ تصاویر بیشتر؟ آیا این نتایج ویدیویی است؟ بسته به الگوهایی که مشاهده می کنید، به این فکر کنید که چگونه می توانید سایت خود را با همان تکنیک ها بهبود بخشید.

راه حل :

اگر سایت شما از به‌روزرسانی  Google رنج می‌برد، با این مقاله درباره به‌روزرسانی‌های اصلی Google برای نکات بازیابی بررسی کنید.

پیشگیری

بدیهی است که هیچ راه مطمئنی برای در امان ماندن از به‌روزرسانی‌های آینده Google وجود ندارد که در مورد آن چیزی بدانید. اما یک کاری که می توانید انجام دهید این است که از متدهای سئو کلاه خاکستری که هدفی جز دستکاری رتبه بندی ندارند دوری کنید.

برای در امان ماندن از شر پنگوئن واقعی، به یاد داشته باشید که بازی ساخت لینک شما باید منصفانه باشد. هنگامی که به سایت خود پیوند می‌سازید، مطمئن شوید که فقط به دنبال پیوندهای سایت‌های مرتبط می‌روید و انکر تکست خود را متنوع نگه دارید. علاوه بر این، نمایه پیوند خود را به طور مرتب بررسی کنید تا هر گونه پیوند مشکوکی را که در راه شما قرار می گیرد، مشاهده کنید. در اینجا یک راهنمای 8 مرحله ای برای ممیزی پیوندهای ضد پنگوئن آمده است تا به شما کمک کند.

برای جلوگیری از ضربه خوردن پاندا، خزیدن سایت را اجرا کنید و به دنبال محتوای تکراری باشید. می‌توانید این کار را با WebSite Auditor انجام دهید و با نگاه کردن به عنوان‌های تکراری و توضیحات متا تکراری در ممیزی سایت، صفحات بالقوه مشکل‌ساز را شناسایی کنید. برای راهنمایی کامل در مورد ایمن ماندن از پاندا، به اینجا بروید.

 

ادامه این مطلب مهم را میتوانید در مقاله دلایل کاهش رتبه گوگل قسمت 2 دوم  مطالعه نمایید.

 

برای شما دوستانی که در حوزه سئو فعالیت میکنید ، ممکن است مقاله  زیر  مفید باشد. توصیه میکنیم این مقاله را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

بهینه سازی فایل Robots.txt

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *